dimarts, 15 de març del 2011

LES EMISSIONS

EL BIODIÈSEL AFAVOREIX UNA COMBUSTIÓ QUE REDUEIX EL SUTGE EMÈS A L’ATMOSFERA I PERMET CONSERVAR MÉS NET L’AIRE DE LES NOSTRES CIUTATS

El control de les emissions contaminants és el factor que governa el disseny dels motors dièsel moderns. Les emissions contaminants dels vehicles dièsel es poden classificar en emissions gasoses i emissions de partícules.

Referent a les partícules, es considera com a tal qualsevol matèria present als gasos de sortida que es trobi en estat líquid o sòlid en condicions ambientals. Es componen majoritàriament de sutge (xarxes carbonoses d’estructura cristal·lina) però a la seva superfície hi queden retinguts hidrocarburs. L’emissió de partícules constitueix un dels problemes mediambientals més grans atribuïts als motors dièsel.

Aquests són els canvis que s’han trobat en les emissions contaminants dels motors quan s’utilitza el biodièsel:

·         La majoria dels estudis duts a terme troben que els òxids de nitrogen (NOx), un dels contaminants principals dels motors dièsel, incrementen lleugerament quan es fa servir biodièsel pur al motor. N’hi ha prou en saber que l’increment de NOx no es deu tant a la composició i les característiques del biodièsel, com a la manera en què aquest afecta la injecció del combustible al motor, i que hi ha solucions tecnològiques per a neutralitzar aquest increment que, d’altra banda, és petit.

·         Les partícules que, tal com passa amb els NOx, disminueixen molt considerablement quan es fa servir biodièsel pur, o mescles a partir del 50%. A diferència dels NOx, la raó més important d’aquest descens notable sí que és la composició del biodièsel. El contingut que té en oxigen (l’11% del biodièsel és oxigen) i, en menor grau, l’absència de compostos aromàtics, afavoreixen una combustió més neta a l’interior del motor que es tradueix en menys sutge emès a l’atmosfera (i, per tant, menys fum negre), la qual cosa permet conservar més net l’aire de les nostres ciutats.

·         Hi ha pocs estudis que s’hagin centrat fins a ara en la mida de les partícules emeses usant biodièsel. En general, s’observa una reducció dràstica de la quantitat de partícules de mida gran amb biodièsel, però l’efecte sobre les més petites no queda tan clar.


·         Encara que menys importants que els anteriors a causa de la baixa concentració que presenten en l’escapament d’aquests motors, el monòxid de carboni (CO) i els hidrocarburs totals (THC) també han estat estudiats àmpliament. La conclusió és que l’efecte del biodièsel en ambdós contaminants és positiu, novament a causa del contingut en oxigen, aconseguint reduccions del 40%, en el cas del CO, i del 70%, en el dels THC.

·         L’emissió de compostos aromàtics i poliaromàtics, així com el caràcter tòxic dels gasos d’escapament és clarament inferior amb biodièsel. L’absència total d’aquests compostos en la composició del biodièsel és la raó per la qual descendeix la concentració als gasos d’escapament

COMPORTAMENT DEL BIODIÈSEL EN MOTORS
Institut Català de l’Energia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada